toolaki

toolaki

toolaki

toolaki

لاک پشت ها

ویژگی های لاک پشت های دریایی

لاک پشت های دریایی گروهی از خزندگان اند که می توان آنها را در تمام اقیانوس های جهان به جز مناطق قطبی پیدا کرد. از 7 گونه شناخته شده لاک پشت های دریایی، 6 تای آنها در آستانه انقراض قرار دارند. عوامل اصلی کاهش تعداد لاک پشت های دریایی عبارتند از: شکار غیر قانونی، از دست رفتن مناطق برای ساخت آشیانه یا پیدا کردن غذا، دچار حادثه شدن، آلودگی اقیانوس ها و تغییرات آب و هوایی (گرم شدن کره زمین).

  

حقایقی درباره لاک پشت های دریایی


⇐ لاک پشت های دریایی موجوداتی بسیار قدیمی اند. آنها بیش از 220 میلیون سال است که بر روی زمین زندگی می کنند. لاک پشت های دریایی موفق شده اند از تغییرات آب و هوایی ای که باعث مرگ دایناسورها شد جان سالم به در برند.


⇐ بدن لاک پشت های دریایی با پوسته ای به نام کاراپاس (لاک پشت، کاسه پشت) محافظت می شود.


⇐ بر خلاف لاک پشت های خشکی، لاک پشت های دریایی نمی توانند سر و پاهایشان را داخل پوسته پنهان کنند. این باعث می شود در مقابل شکارچیان آسیب پذیرتر باشند.


⇐ لاک پشت های دریایی بیشتر عمرشان را در اقیانوس سپری می کنند. ماده ها را تنها در طول فصل آشیانه سازی می توان در سواحل مشاهده کرد.


⇐ در طول فصل لانه سازی، ماده ها به همان ساحلی که در آن متولد شدند برمی گردند. آنها حتی پس از 30 سال غیبت هم می توانند مکان درست را پیدا می کنند.


⇐ لاک پشت در سوراخ هایی در شن ها تخم گذاری می کند. این آشیانه ها را نمی توان به آسانی تشخیص داد چراکه لاک پشت آنها را با لایه ای از شن می پوشاند. بسته به گونه، هر آشیانه حاوی بین 60-200 تخم است.


⇐ دما، جنسیت بچه لاک پشت را تعیین می کند. اگر دمای تخم بالا باشد، ماده متولد می شود و اگر دمای تخم پایین باشد نر متولد می گردد.


⇐ بچه لاک پشت ها در طول شب سر از تخم بیرون می آورند و برای پیدا کردن مسیرشان به دریا از نور مهتاب استفاده می کنند. نورهای زیادی که در ساحل و یا جاده های نزدیک وجود دارد می تواند بچه لاک پشت ها را به اشتباه بیندازد و گمراه کند.


⇐ لاک پشت های دریایی به آهستگی بر روی زمین راه می روند چراکه باله هایشان برای شنا کردن تطبیق پیدا کرده نه برای راه رفتن. آنها شناگران بسیار قابلی هستند و می توانند مسافت زیادی را با شنا طی کنند. لاک پشت پشت چرمی می تواند مسافت 19000 کیلومتری بین اندونزی و اورگان آمریکا را شنا کند.


⇐ لاک پشت های دریایی دندان ندارند، اما دهانشان با انواع غذایی که به طور معمول می خورند تطبیق پیدا کرده است. لاک پشت سبز دریایی گیاهخوار است و علف های دریایی را می خورد، در حالی که لاک پشت های دیگر از خرچنگ، صدف، چتر دریایی، خیار دریایی و ...تغذیه می کنند.


⇐ لاک پشت های دریایی با شتاب کیسه های پلاستیکی را می قاپند و می خورند چراکه این کیسه ها شبیه چتر دریایی به نظر می رسند. کیسه های پلاستیکی می توانند لاک پشت های دریایی را بکشند.


⇐ لاک پشت های دریایی ریه دارند و از هوای جو تنفس می کنند. آنها بیشتر وقتشان را زیر آب سپری می کنند اما نیاز دارند به سطح آب بیایند تا مقداری هوا بگیرند.


⇐ اندازه لاک پشت های دریایی خاص هر گونه است. وزن لاک پشت ریدلی کمپ (Kemp's Ridley) 45-36 کیلوگرم است، در حالی که وزن لاک پشت پشت چرمی بیش از 454 کیلوگرم است.


⇐ لاک پشت های دریایی می توانند لرزش را بشنوند. حس بینایی و بویایی آنها عالی است.


⇐ لاک پشت های دریایی می توانند 80-70 سال زندگی کنند.

منبع: www.020.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.